Thursday, August 16, 2012

Kenangan ramadhan

Salam.hye korang.mesti korang de kenangan ramadhan kan.aku pon ade.ciap ade 2 versi lagi.kenangan manis dan pahit. Biarlah aku cerita yang versi manis punye.
kenangan ramadhan paling manis adalah masa zaman aku belajar.masa tu arwah mak pun ade.buka puasa beramai2..yelah..adik bradik 7orang.memang havoc la kalau semuanya berkumpul.paling tak boleh lupe adalah time nak buka puasa.kiteorang ramai2 duduk mengadap lauk sementara tunggu azan.mak ngan abah aku hanya geleng kepale tengok perangai kiteorang.berebut2 cop gelas besar dan ayam yang besar.udang besar.sengal xsengal la kan.last2 xdenya nak cop2 bgai sbb ikot turutan dr abg smpai ke adik.abah dan mak ambil dulu.menghormati yang lebih tua.tu yang mak dan abah terapkan dalam keluarga kami.sekarang ni bila semua dah berkeluarga.mak dah takde.jadi rindu suasana tu..
Kenangan pahit pula.seminggu sebelum raya.aku ditimpa sesuatu yang aku tak terfikir.tap aku bersyukur sebab umur masih panjang.allah bagi peluang untuk aku bernafas.bezanya aku terlantar atas katil hampir 3bulan.orng mandikan.makan hanyalah bubur.nak bergerak perlukan bantuan. .dan brjalan menggunakan kerusi roda.family aku banyak support aku terutama abah.abah bagi semangat paksa ak bangun.berjalan tanpa bantuan.kalau xnak kaki tu xboleh berjalan..cacat cam orang lumpuh.aku kena kuat.raya pertama adalah hari jadi aku.tanpa kek.baju raya.sangat sedih.orang makan sedap2..aku tahan air liur sbb kna pntang mkan.ingat lagi.abah terpksa cari ubat malam2 kat hospital sbb aku tak tahan menahan sakit..huu..kawan2 datang melawat tapi aku hanya mampu baring je.syukur aku mempunyai keluarga yang sayangkan aku serta kawan2 yang xjemu bagi semangat.aku janji kat diri aku.ak xnak tengok abah menangis tengok keadaan aku lagi.syukur alhamdulillah..ujian yang kau beri buat aku lebih menghargai diri,keluarga dan kesihatan.paling penting aku yakin allah beri aku ujian sebab tau aku mampu hadapinya...

No comments: