Monday, March 14, 2011

1st resepi :dumpling

ni da berkepuk da habuk kat resepi ni..lama gak disimpan..ni makanan ala chinese dan sgt sesuai untuk orang yang saket..ala..xsaket pon bley try..ni aku blaja dari student aku..credit to lee hong n chika coz watkan dumpling ni untuk saya..sangat2 sedap..i loike..aku kan suke mkanan ala cina..hihi..ok2..xnak melalut..jom...kt masak..
BAHAN-BAHAN MEMBUAT INTI DUMPLING

-isi ayam yang dikisar
- kulit dumpling (beli kat pasaraya berhampiran anda)
-carrot
-kubis
-tepung jagung (sikit je sebab nak bagi lekat)
-garam secukup rasa
-bahan perasa (cukup rasa ke..tumix ke..)
-lada hitam..
-air untuk merebus


BAHAN SUP DUMPLING
-ikan bilis
-stok ayam
-minyak
-sayur kubis
-air

ok..untuk membuat dumpling,hiris halus kubis dan carot .dalam bekas yang lain..masukkan ayam kisar,campurkan carot,kubis..gaul rata..masukkan garam, bahan perasa dan lada hitam..akhir sekali,masukkan sedikit tepung jagung..kacau sehingga sebati..letakkan kulit dumping di ats tapak tangan(pastikan tangan bersih dan kering..letakkan bahan inti yang telah siap tadi..lipat kulit dumping dan tekan-tekan sehingga rata. panaskan air didalam periuk(pastikan betul-betul mendidih) kemuadian barulah dimasukn dumpling ke dalam air yang sedang mendidih..(jgn lama sangat..dlm 4minit)toskan dumpling.
next..kite nak wat sup dumpling ni pula ya..mula..goreng ikan bilis...goreng sampai wangi..kemudian masukkan air..tapis air rebusan ikan bilis tadi..ambil air rebusan tersebut dan masukan ke dalam periuk.. masukkan kiub ayam dan bahan perasa..masukkan kubis yang dipotong sederhana halus..

inilah hasilnya..selamat mencuba.. :)

No comments: