Monday, March 14, 2011

2nd resepi : bergedil daging


semalam mom in law request for bergedil daging coz dady in law mang suke makanan bergedil ni masa mula-mula aku wat dulu..so..petang semalam aku berperang kat dapur wat bergedil..uli-uli menjadi bulat..tu aku serahkan kat mom in law..kire aku agak expert la ngan resepi ni..resepi dari my late mom..even kalo dady aku rase nak makan..dier akan cal dan suh adik aku salin resepi dari aku..aceceh..pasan nyer..hihi..
ni bahan -bahan untuk bergedil daging..
-kentang dalam 2kilo
-daging yang dicincang (aku cincang sendiri kot)
- jintan manis
-lada hitam
-bawang merah 2biji
-daun sup
-garam
-bahan perasa
-tepung gandum
telur( untuk mengoreng

mula..kupas kentang..potong berbaji bagi memudahkan proses melenyek..huhu..daging tu..kalo agak-agak suke makan daging, masukkan lebih pun tak pe..kisar lada hitam dan jintan manis..setelah kentang lembut..toskan..masukkan dalam bekas besar..lenyekkan..jangan hancur sangat..kemudian masuk bawang merah yang dikisar,lada hitam dan jintan manis..kacau rata..masukkan daging yang telah dicincang..kemudian masukkan garam dan bahan perasa..masukkan daun sup dan tepung gandum (jgn banyak sangat)..gaul rata..kemuadian anda boleh la uli-uli menjadi bulat..celup dalam telur dan bolehla digoreng..angkat bila warna keemasan..
p/s : pastikan minyak betul-betul panas dan bila dah masukkan dalam kuali..perlahankan sedikit api atau kawal api supaya bergedil anda tidak masak luar sahaja..selamat mencuba ..  :)

No comments: